دپارتمان آموزشی

فرآیند آموزش در ساامکا

روش و متدهای آموزش مجازی متنوع است شاید بتوان اولین روش آموزش مجازی در ایران را دانشگاه پیام نور نامید؛ اما پس از آن آموزشگاه هایی با نام مجازی تبلیغاتی انجام دادند که اغلب محتوای آموزشی و مدرک می فروختند و اصلا ساختار آموزشی نداشتند از ارسال کتاب و DVD و آزمون مکاتبه ای گرفته تا دانلود متون و یا حتی فیلم آموزشی؛ اما واضح است که هیچکدام از این روشها آموزش نیست، بلکه چیزی شبیه کتابفروشی و مدرک فروشی است. از طرفی برخی از دانشگاه ها و آموزشگاه های مجازی روشی ترکیبی از آموزش و آزمون سنتی حضوری و مجازی را انتخاب نمودند که در آن روش؛ دانشپذیر باید مراحلی را بصورت حضوری بگذراند مانند؛ ثبت نام، کلاسهای دوره ای یک روزه، آزمون، دریافت مدرک و…

اما متد آموزشی ساامکا یکی از کامل ترین و استانداردترین روشهای آموزش مجازی است که همه ی آنچه در تعریف آموزش مجازی میگنجد را در خود دارد. ساامکا؛ آموزش را یک رویداد موقتی یا یک وظیفه برای دانشپذیر نمی داند بلکه “در مدل آموزشی ساامکا؛ آموزش یک فرآیندی است که باعث ایجاد تغیر در نگرش و رفتار دانشپذیری می شود”
رفتار و نتیجه کارهای تخصصی قبل و بعد از آموزشِ دانشپذیری که از ساامکا مدرک آموزشی دریافت نموده ، به عبارت دیگر  رفتار و نتیجه کارهای تخصصی قبل و بعد از آموزشِ دانشپذیری که از سام تی ان مدرک آموزشی دریافت نموده  باید متفاوت و مترقی باشد.

فرآیند آموزشی سام تی ان شامل مراحل زیر است:

ثبت نام؛

ابتدا دانشپذیر در قسمت ثبت نام سامانه مشخصات خود را وارد نموده و عضوی از خانواده ساامکا می شود.

انتخاب دوره (یا درس) آموزشی؛

آموزش­ های ساامکا به دوگونه تعریف می­ شود: “درس” و “دوره­ های آموزشی”.

پس از انتخاب دوره (یا درس) و تسویه حساب مالی دسترسی به پنل آموزشی برای وی ایجاد و فعال می گردد.

درس؛

به مجموعه محتوای آموزشی گفته می شود که با یک موضوع خاص و بصورت منسجم و کامل ارائه شده و دانش­پذیر باید بصورت کامل همه این محتوا را یاد بگیرد و در پایان پس از امتحان مدرک آموزش آن درس را دریافت می نماید.

دوره آموزشی؛

 تعدادی درس مرتبط با یک موضوع (مانند یک ترم دانشگاه) بصورت هدف­مند به دنبال هم یا بصورت همزمان ارائه می شود و دانش­پذیر همه این درس­ های آموزشی را با موفقیت به پایان می ­رساند و در آزمون دوره (که معمولا بصورت انجام پروژه­ است) نیز امتیاز لازم را کسب می نماید، یک دروه­ ی آموزشی را طی نموده است و مدرک پایان دوره دریافت میدارد.

 بدیهی است برخی از درس ­های آموزشی در دوره­ های مختلف تکراری هستند (مانند یادگیری الکترونیک) در این موارد نیازی به گذراندن درس­ های تکراری نیست و نمره قبولی آن درس از دوره ­های پیش در این دوره نیز اعمال می شود.

ایجاد پنل آموزشی؛

درصورتی که دانش­پذیر یک درس تکی را انتخاب نماید همان درس برای وی فعال می گردد، اما اگر دوره آموزشی را انتخاب نماید با توجه به برنامه ریزی آموزشی ازجمله رعایت پیش نیازها، تعدادی درس برای وی فعال می گردد. و پس از گذراندن درسهای پیش­نیاز درس­های بعدی نیز طبق برنامه­ریزی آموزشی دوره برای دانش­پذیر فعال می گردد.

دریافت محتوای آموزشی؛

هر درس شامل تعدادی جلسه است که برای هر جلسه (با توجه به الزامات و روش یاددهی و ماهیت درس و…) فیلم آموزشی، متن، صوت، اسلایدهای پاورپوینت و… ارائه می شود. محتوای همه این فایل­ها یکی است اما برای اینکه دانش­پذیر بتواند استفاده کامل را ببرد محتوای علمی، با ابزار و روش­های مختلف ارائه می گردد.

پیوستهای علمی؛

در مواردی نیز برای یادگیری بهتر و تکمیل آموزش، محتواهایی با عنوان پیوست­های علمی ارائه می­ گردد که جزو موارد امتحانی نیست و دانش­پذیر صرفا برای تکمیل دانش و تجربه خود می­ تواند از آن استفاده نماید.

خودآزمایی؛

درپایان هر درس (یا چند درس متوالی) یک خودآزمایی بصورت آنلاین طراحی شده که دانش­پذیر پس از کسب نمره لازم می­تواند وارد جلسه بعدی شود.

بدیهی است نمرات خودآزمایی بخشی از نمره قبولی درس را تشکیل می­دهد.

حضور در جلسات بعدی درس؛

برنامه ­ریزی درسی با توجه به ملاحظات گوناگون ازجمله فرصت یادگیری و درونی شدن دانش دریافت شده در هر جلسه و نیز انتقال دانش به حافظه بلند ­مدت ذهن و… انجام می­ گیرد، به همین علت برای درس ­های مختلف بازه­ های زمانی مشخصی درنظر گرفته شده. بطوری که ارائه جلسه­ های درسی بلافاصله نیست. بطور مثال هر دو روز یک جلسه ارائه می­ شود تا دانش­پذیر فرصت هضم مطالب را داشته باشد و در زمان کوتاه چند ساعته حجم دانش زیادی را دریافت ندارد.و البته شرط ورود به هر جلسه درسی، کسب نمره لازم در خودآزمایی درس قبل است. به ­طور خلاصه وقتی دانش­پذیر وارد جلسه بعد می شود که؛ زمان مشخصی از باز شدن جلسه قبل گذشته باشد و همچنین خودآزمایی با موفقیت انجام شده باشد.

امتحان؛

در پایان جلسات درسی یک امتحان بصورت آنلاین برگزار می گردد. نمره این امتحان با نمره ­های آزمون جمع شده و نمره پایان درس را تشکیل می دهد. که دانش­پذیر پس از کسب نمره قبولی، درس را با موفقیت به پایان می رساند.

فرصت دوباره؛

درصورتی که نمره قبولی لازم کسب نشد یا دانش­پذیر مایل باشد نمره بالاتری داشته باشد، با ارسال پیام (تیکت) و هماهنگی با مربی خود می تواند با انجام مجدد امتحان یا انجام پروژه یا… نمره بالاتری کسب نماید.

انجام پروژه درسی؛

در برخی درس­ها با توجه به ماهیت درس و روش مناسب یادگیری ممکن است پروژه ھ­ای تعریف شود که دانش­پذیر با هماهنگی و راهنمایی مربی پروژه را در طول مدت آموزشی انجام می دهد و در پایان نمره پروژه با نمره امتحان و خودآزمایی ­ها جمع می­ شود.

مربی؛

اغلب درس­ ها با نظارت مربی ارائه می گردد و دانش­پذیر می تواند پرسش­ ها و راهنمایی لازم را از مربی دریافت نماید.

پایان آموزش؛

درصورتی که دانش­پذیر فقط برای یک درس ثبت ­نام نموده است پس از امتحان و کسب امتیاز لازم، قادر به دریافت مدرک آموزش آن درس می ­باشد. اما وقتی برای یک دوره ثبت ­نام شده است مدرک پایان دوره آموزشی صادر خواهد شد.

 البته درصورت تمایل به صدور مدارک دروس یک دوره بصورت مجزا، با ارسال پیام (تیکت) و هماهنگی با واحد آموزش ساامکا مدارک بصورت مجزا نیز صادر خواهد شد.

مدرک آموزشی آنلاین؛

دانش­پذیر فرم صدور مدرک را تکمیل نموده و مدرک آموزشی بصورت آنلاین آماده شده و برای دانش­پذیر قابل دانلود می باشد.

مدرک آموزشی چاپی؛

درصورتی که دانش­پذیر مایل به دریافت مدرک چاپ شده از ساامکا باشد می تواند در پنل آموزشی خود درخواست صدور و ارسال پستی مدرک را ثبت نماید که پس از واریز هزینه­ ی صدور و ارسال، مدرک آماده شده و به آدرس پستی دانش­پذیر ارسال می گردد.

مدرک وزارت علوم و تحقیقات؛

با توجه به همکاری علمی ساامکا با دانشگاه های رسمی وزارت علوم و تحقیقات جمهوری اسلامی ایران، برای دانش­پذیران امکان درخواست این نوع مدرک نیز فراهم است که شبیه فرآیند بالا (با انتخاب این مدرک در فرم) مدرک آموزش مشترک صادر شده از ساامکا و دانشگاه مربوطه بصورت پستی ارسال می گردد.

آموزش گروهی؛

درصورتی که تعدادی از دانش­پذیران بصورت گروهی در یک درس یا دوره آموزشی ثبت­ نام نمایند با ارسال تیکت و هماهنگی واحد آموزش ساامکا، امکان برگزاری دوره بصورت کلاس گروهی و ایجاد انجمن ­های تخصصی گفتگو و همچنین تعریف مستندات و پیوست­ های کمک آموزشی، پروژه ­ها و حتی موارد امتحان و آزمون بر اساس نیاز و تخصص سازمانی این گروه وجود دارد. که مسلما کیفیت آموزش تخصصی بسیار بهتر و کاربردی­ تر خواهد بود.

دسته بندی دوره ها

وقتی با اندکی مشاوره و آموزش مدیران باعث می شدیم که بسیاری از کسب و کارها از بن بست نجات پیدا کنند؛ آرزو می کردیم که هر مدیری دانش لازم برای کسب و کار خود را داشته باشد؛ از اینرو مصمم شدیم بجای ارائه مشاوره به تعداد محدودی از مخاطبین، سفره علم مدیریت کسب وکار را برای همه بگستریم و حاصل این آرزو، اراده و تلاش ما شد “ساامکا”

 

کد گواهی

سفارشات

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تمدن نوین اسلامی می باشد.

X